mandag den 6. oktober 2014

Efterår

Noget af det, jeg elsker allermest ved denne her årstid er de friske æbler, de dybe farver og den regnmættede jord. Duften af forår er fantastisk, de kølige briser, kastanjer i håret og ture på landet. 

Når jeg tager nordpå, er der flere forskellige steder, jeg godt kan lide at besøge. Jeg bliver altid helt ivrig over gør det selv-projekter, loppemarkeder og smukke haver fuld af blomster. 

I weekenden var jeg i Gilleleje og nyde udsigten på havnen, slentre ned af torvet, ose i Mosberg og Frøken Mage og instagramme de smukke byhuse i den gamle by. Og så opdagede jeg en perle af et loppemarked i Det røde hus på gågaden. Her er lækre kvalitetsvare og gammeldags legetøj til en slik. Jeg købte blandt andet fem originale babushkadukker til 2 kr. stykket, en lækker mohairsweater til 50 kr. og en silkeskjorte til 40 kr. Jeg tør næsten ikke dele dette gode sted, for jeg vil helst ikke have, at det bliver rippet, men det er et virkelig skønt loppemarked at besøge, hvis man er på de kanter. 

Et andet af mine favoritsteder er Smedens have i Udsholt, som jeg næsten altid kører forbi - mest af alt fordi stemningen er så fantastisk. Der er noget middelalderhavestemning over det med keltisk musik og healende urter på gårdspladsen. 

Når jeg er ved det, kører jeg også forbi Den store loppegård og Loppehallen i Blistrup. Her kan man nogle gange være heldig at finde nogle gode sager, men det er ikke steder, man skal handle populære mærkevare som musselmalet stel, FDB-stole eller teaktræsmøbler. De ved, hvad de skal tage for det, og priserne ligger ofte tæt på nypriserne. Men hvis man har øje for unikke, ukurante ting, kan man godt gøre et godt loppefund. 

Ved siden af Brugsen i Smidstrup ligger der også et fint lille loppehus. Her samler indehaveren på dansk keramik og design, og her er blandt andet masser af Bjørn Vinblad og krenitskåle af Herbert Krenchel. 

God vind med at finde det, som passer til dig! 

Jeg har forresten skrevet en lille artikel om gårdhavebesøg til AOK sidste år. Her er den til inspiration.




2 kommentarer:

  1. hvor hyggelige og smukke fotos. Jeg var også til æble selv pluk i weekenden, men det var bare i Nordjylland. Har netop blogget om det ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Marian. Pluk selv er virkelig hyggeligt :) Må helt sikkert ind og se dine billeder!

      Slet